Wong mauludan munine weke Syiah. “Haa” Panjenenganipun, napa, Sayyidina al-Ayyubi niku, napa wong Syiah, napa wong Suni?
Sing wonten maulud kabeh diserang. Awake dewe niku adoh karo ulama, adoh karo Ahlilbait Nabi saw. Dengan tudingan tudingan menika wau, pokoke ting niku wau wes ra bakal percaya karo habib. Tudingane, napa, musti Syiah niku tenan ben Syiah; niku piyambak ben wenen piyambak. Wes, aja melu-melu, tapi niki dadekke senjata kangge ngantem sinten? Para Ahlilbait Nabi saw. Mongko, nak wes muhibbine Ahlilbait Nabi saw, muhibbine para ulama, sumbere ting NU, kudu wapada.
Kita-kita wau kanggo membangun; supaya kita tidak lupa pejuang-pejuang ingkang wonten NU, ulama-ulama kita yang ikut andil besar; kados pundi, supaya kita menika wau mboten lupa dateng para sesepuh-sesepuh. Mongkonipun wonten haul ting pundi mawon, kita umat Islam harus dukung, harus regeng, harus nyengkuyung. Sebab, ting mrikulah membangun kembali mahabbatillah, mahabbah dateng Allah Ta’ala.
Ciri-cirine wong demen karo Gusti Allah, yo demen karo Kanjeng Nabi saw. Ciri cirine wong demen karo Kanjeng Nabi demen karo para sahabate, demen karo para Ahlilbaite, demen dateng para ulama, pewarisipun para ulamake, demen ing antaris kita: al-mukmin akhul mukmin, al-muslim akhul muslim.
Niki, kekuatan yang luar biasa! Pejuang pejuang, ulama ulama, kita terangke. Gelem ngenteni ra gelem yo terserah.
Nyong tak nerangke sejarah sitik sak derengipun zaman Walisanga wonten Indonesia. Ning zaman Sayyidina Ali, muncule bani Umaiyah, bani Abbassiyah; beberapa peristiwa peristiwa ting mriku katah sanget sing Ahlilbait Nabi saw di-udak-udak. Neg perlu dipateni dan lain sebagainya. Demi kepentinganipun ting zaman semonten, ning oknume sing mboten kula omongke. Barang ting zaman bani Abbas, nggeh semonten, ugi pengembangan-pengembangan dunia Islam tidak terlepas. Di samping kericuhan-kericuhan ning zaman semonten.
Indonesia sampun, Alhamdulillah, waqila: abad ke-2, waqila: abad ke-1; Islam, ulama-ulamaipun sampun mlebet wanten Indonesia. Diterusake dateng para mutaqaddimin ingkang rumiyin-rumiyin ngantos zaman Walisanga. Khususipun, sak derengipun Demak ngantos berdirinipun Demak. Gelombang dan badai aja dikira mulus. Tetep melalui gelombang dan badai, terutama setelah jatuhnya Malaka tahun 1511.
Sugengipun Sultan Abdul Fatah sempat mengirimkan pasukanipun beberapa angkatan lautipun dipimpin Adipati Yunus, putra bajengipun Sultan Abdul Fatah, sing seda tahun 1520. Menawi Sultan Abdul Fatah seda tahun 1518, bakdane seda Sultan Abdul Fatah diganti Adipati Yunus, sing pernah mengirimkan-memimpin angkatan lautipun.
Ning, nasib sebababipun ombake gede banget, sehingga kapalipun mboten saged dugi wonten Malaka.
Sedangkan tentara Demak katah sing sami kerem merga gedene si ombak. Niki, wong nom tilung ben weruh, sebab sejarah sak niki katah sing dipotoli. Mengko, awake dewe weruh regane para ulama-ulama kita: bagaimana perjuangan-perjuanipun para panjenenganipun ngantos weruh rekasane para pejuang-pejuang bangsa sing merdeka ake bangsa iki saking belenggu penjajah lan kebodohan. Bukan jare, tapi tau sejarah. Dadi umat ora kepaten obor, dadi bangsa yo ora kepaten obor. Nek wes kepaten obor ora weruh sejarah, akibate umat utawa bangsa niki paling mudah diilekne, akhire benturan karepe dewe. Niki bahayane.
Pada tahun menika, 1511, sak derengipun bahwa Malaka dadi pusat penyebaran Islam yang luar biasa. Aceh, Pasai, dan lain sebagainya; sumbernya wonten Malaka. Sultan Mahmud terkenal, ning duka, sebab napa, kok, sebabipun jatuh pada 1511.
Bakdane jatuh, Portugis niku tetep kuatir, apa kuatir karo Demak, sebab wes dicium bakal berdirine Demak. (Wong nom aja ngantuk, tulis niku!). Bakdane sedanipun Sultan Abdul Fatah diterusake peperangan nika wau. Portugis mlebet dateng Ternate, ning dihalau dening Sultan Khairun lan Sultan Zainal Abidin, kangmasipun Syarif Hidayatullah ingkang asma Maulana Baabullah bin Imaduddin Abdullah bin Ali Nurul Alam bin Jamaludin Husein bin Ahmad Shah Jalal bin Abdullah Azmatkhan bin Amir Abdul Malik bin Alwi Ammil Faqih bin Muhammad Shahib Marbat bin Ali Khali’ Qasam bin Alwi bin Muhammad bin Alwi bin Ubaidillah bin Ahmad Almuhajir bin Isa Annaqib bin Muhammad Annaqib bin Ali Uraidli bin Jakfar Shadiq bin Farwah bintil Qasim bin Muhammad bin Abi Bakrinisshiddiq r.a.
Lho, kok, mrono, Bib? Yo, ibune Imam Jakfar, putune Abu Bakrinisshiddiq r.a. Nek ramane Imam Jakfar Shodiq Muhammadil Baqir bin Ali Zainal Abidin bin Husein bin Ali ibnu Abi Thalib—Fatimah Azzahra binti Rasulillah saw. Dadi, habaib wonten Indonesia ugi Walisanga niku mboten terlepas saking turunane saking Sayyidina Abu Bakrinisshiddiq r.a.
Mboten terlepas Sayyidina Ali, mboten terlepas Sayyidah Fatimah turune Kanjeng Nabi saw. Yen ana sing ngonekke habaib padha wae nganekke awake dewe. Dadi, aja kaget. Lho, ngoten niku dados wau sing diterangake putranipun guru kula: masalah antarane iman karo ilmu niku gandengan. Ngoten niku karepe kula jlentrehke Maulana Baabullah bertahan luar biasa sarehane. Alhamdulillah, ning pucuk gunung manjate setengah mati. Ning sak niki mpun sae. Kendaraan saget dugi mrika, nika ting Ternate.
Lajeng mboten cukup niku, thok, Portugis. Bagaimana carane ngancurake ning zaman Girindra Wardhana niku? Nak derekke Prabu Brawijaya berhasil nibakake Brawijaya ke-5 ngantos lengser wonten gunung caket Sala, mboten Semeru, mboten gunung Lawu. Wonten mriku, Sultan Abdul Fatah setengah gagal ngadepi Girindra Wardhana. Keranten tasih dereng kekiatan ingjang kura biasa mundur maleh. Maka, pembangunan mesjid Demak berhenti sementara. Lho, niku akhire ting zaman semanten, Girindra Wardhana dipateni karo Patih Udhara sing mengangkat dirinya menjadi Brawijaya ke-6. Nikilah Patih Udhara.
Niki wau sing ngadakke perjanjian nyerang Demak kaleh Portugis. Makane, Sultan Abdul Fatah mengirimkan pasukan wanten Jawa Timur. Alhamdulillah, berhasil.
Saka-sakane di-antawisipun niko sing di-gawa ting Demak. Dados, saka mesjid Demak ingkang wonten Jawi mboten cukup niku, thok.
Wes kalah ting mriko, ngitik-ngitik Pajajaran kangge nyerang Demak; tanda tangane perjanjiane ten Batutulis wonten Bogor. Sultan Abdul Fatah ngertos kedadosan ngoten ngirimake Maulana Syarif Hidayatullah sing iseh muda, kalian Sayyid Fadhil wonten Banten rumiyin. Padahal, Banten bupatine nalika semanten dereng Islam. Sing Islam naming patihe thok. Ning sangat simpati sekali ditipun tampi. Akhire, bupatine menika wau Islam. Saking mrikulah mulai penyerangan kapal kapal Portugis.
Alhamdulillah, diparingi menang, ngantos daerah Sundakelapa wau diparingi aran Jayakarta. Ning VOC diarani Betawi utawa Batavia. Wong, nyong macane Betawi. Ngoten niku, tahun 1552, berdiri Banten. Gubernur pertama Banten inggih menika Maulana Hasanuddin. Keranten Syarif Hidayatullah nolak, lebih cenderung ting thariqah ipun, sehingga ngada aken haul wathon wonten gunung Sembung utawa Gunung Jati. Pimpinan pemerintahan diserahake putrane, Syarif Hidayatullah (seda tahun 1568). Ning umure Maulana Hasanuddin mung kacek 2 tahun, bakdane ramane seda, nyusul 2 tahun.
Tahun 1570, Islam berkembang luarbiasa. Ning hebate Maulana Syarif Hidayatullah, kok, ora gelem nyerang Pajajaran sisan dituntasake. Ora sebab isehsadar—kapak-kapakno—Siliwangi menika iseh ana gandengan sedulur karo ibune Syarif Hidayatullah. Melihat itu bangsa sendiri, ora diutik-utik.
Syarif Hidayatullah mundur wonten Demak. Lho, niku hebatipun. Sejauh itu, orang membangun kebangsaan, cinta tanah air, ingkang dipun contoni deneng Maulana Syarif Hidayatullah. Ananing mboten dangu bakdane kesultanan Demak niku dicepeng deneng Sultan Trenggana. Hebatnya luar biasa. Sedane Sultan Trenggana sing mateni niku bocah umur 13 tahun. Sultan Trenggana seda, bubar niku, malah eker-ekeran dewe keluargane, rebutan waris. Pengen dadi sing duwur kabeh. Kadek Pangeran Pangiri nganti Kalinyamat; dan sanesipun muncul Arya Penangsang.
Bagaimana perjuanganipun Kanjeng Sunan Kudus? Ana sebagian, Sunan Kudus niku, yo, gurune Arya Penangsang. Ora Sunan Kudus niku kaya Sayyidina Usman. Ning zamane ngerti, sing arane Marwan bin Hakam ki bakale dadekke fitnah ning dunia Islam. Dikantongi disek dining para sahabat Usman, “Kowe aja keluyuran ning jaba, bahaya!” Semanten ugi perjunganipun Sunan Kudus dan kebijakan-kebijakan Kanjeng Sunan Kudus luar biasa. Nyuwun sewu, ngantos sak niki nak eneng wong Kudus kena ditakoki; wong Kudus wani nyembelih sapi apa ora? Ora wani.
Subhanallah, ana-ana mawon godaane. Nek ora kuat dikirim ning Sukabumi, kampung Balikpapan. Nek mboten, dunyane minal ambrukin. Niku sebab perjuangane Kanjeng Sunan Kudus nalika niku mayoritas wanten Kudus agamane iku Hindu. Lha, sing paling payah niku kados kula-kula. Niku umpamane muni wulan Besar, Sunan Kudus sing ngadepi korban: yo kebo, yo sapi, yo wedhus. Keri-kerine sapi niku termasuk barang sing dadi mitos. Utawa, dimulia ake utawa sing dikramatake. Iki ngko nak tersinggung mengka piye hebatipun Kanjeng Sunan Kudus mbatesi. Soal sapi menika wau ora enthuk disembelih. Hebatipun, apa njur nak ngoten niku Sunan Kudus ngaromake sapi? Ora. Apa nek ngana niku Sunan Kudus toleransi yang keblabasan? Ora.
Belajaro karo Kanjeng Sunan Kudus! Hebatipun, ning bakdane ngoten hasile; napa weruh kebijakan Kanjeng Sunan Kudus, Pangeran Poncowati langsung Islam, keratone diserahake dateng Sunan Kudus? Wicaksanane Kanjeng Sunan Kudus; keratone didadekake masjid. Dadine Menara Kudus. Hebat maleh, “Pangeran Poncowati, kene kowe dadi mantuku!” Dekke mantune pa ra por kwe, ning nyatane Pangeran Poncowaati nurunake dzuriyah-dzuriyah minal ulama luar biasa. Niki Kanjeng Sunan Kudus.
Nalika zaman semonten sing tasih sugeng Sunan Kudus, Sunan Giri, lajeng Kalijaga ngatasi situasi Trenggana sak keluargane eker-ekeran sing akhire do pecah belah. Akhire, dipilih kaleh Kanjeng Sunan Kalijaga mantune. Wes slamet dadi Pajang, Jaka Tingkir timbang iki eker-eker terus. Nak iki kerajaan ora dadi mengka Wali Hakim pripun sing dadi Ulilamri niku mpun pikiran jauh para ulama kita. Niku dampak perpecahan ning jero ngomah. Aja sampe niku sing neng jero omah. Tapi, dampake mrono-mrono. Lha, awake dewe nak bisa aja kaya ngana. Niki contoh akhire memberi kesempatan oknum-oknum manusia sing arep nggoyahake NKRI dengan segala cara supaya pecah. Niku bagaimana ingat kita harus ingat sejarah itu tadi. Ma’asiral muslimin rahimakumullah. Para-para, MaulanaSyarif Hidayatullah mengambil sikap khittah. Mulai ting mriku kangge nylametake Demak. Maksute berdiri Banten piyambak menguasai Pantura supaya Portugis ben ora mlebu. Niku hebatipun Maulana Syarif Hidayatullah. Rampung, Alhamdulillah, ayem tentrem bakdane Maulana Yusuf mboten wonten muncul VOC. Portugis yo pingin njipuk rempah-rempah Indonesia. VOC ugi sami mawon. Lho, niku ngoten ulama berjuang maleh ngantos zaman Hamengkubuwana II; muncullah Pangeran Dipanagara, Sentot Prawiradirja, Kiai Maja, Hasanuddin al-Makasari, Sultan Adam Banjarmasin, Pangeran Syarif Hidayatullah, Pangeran Antasari, tokoh-tokoh pejuang wonten Aceh: Cut Nyak Dien, Cut Meutia, Teuku Umar, Cik di Tiro, dan lain sebagainya. Muncul wonten Palembang: Sayyidi Abdurrahman bin Abdus Shamad. Ulama-ulama Palembang luar biasa. Sing wonten Jawi, khususipun Kiai Muhammad Idris Pekalongan, Kiai Abbas, Kiai Fadholi, Kiai Murtadla, Kiai Nurul Anam, dan lain sebagainya.
Saiki mbuh neng ndi kula takoki. Di satu sisi, beliau tanggung jawab: bagaimana nashrussyariat wa nasrul Islam. Di satu sisi, bagaimana melepaskan ini dari belenggu penjajah kebodohan. Beliau-beliau tidak diam, sehingga merah putih berkibar. Saiki awake dewe ngisi apa ning kemerdekaan iki? Niki pertanyaan kangge kita sedaya. Apa arep gawe rapuh? Apa arep memperkokoh ting mriki? Apa cukup eker-ekeran pecah belah mawon sing ora ono tung-tunge? Isin karo Kanjeng Nabi keduwuren, bib, nek isin karo Kanjeng Nabi isin karo Kiai Murtadla, Umar Khatab, isin dan isin karo tokoh sapiturute isin… dan isin. Wassalamualaikum wr.wb.